Matkailu

Matkailu
MATKAILU

HYVINVOINTI

HYVINVOINTI
HYVINVOINTI

YRITTÄJYYS

YRITTÄJYYS
YRITTÄJYYS

Miksi verkostomarkkinointi tuli tapahtumamarkkinoinnin tilalle?


Verkostomarkkinointi mahdollistaa rennomman elämän perheen kanssa

verkostomarkkinointi
Juontamassa Zinzinon eventtiä Kulttuuritalolla
Elämäni kolmannet yrityskaupat ovat totta ja vuodesta 2002 kestänyt urani tapahtumamarkkinoinnin ja promootioiden parissa on tullut päätökseen. Päällimmäisenä mielessä on kiitollisuus, ylpeys ja helpotus. Ottolapsemme Eventgarden kasvoi kanssamme teiniksi ja jatkaa nyt elämäänsä uusien omistajien hellässä huomassa. Joku saattaa ihmetellä miksi tapahtumamarkkinointi vaihtui elämässäni verkostomarkkinointiin. Verkostomarkkinointi yksinkertaisesti mahdollistaa rennomman elämän perheen kanssa.

Teimme upeita asioita tapahtuma-alalla

Näinä vuosina olemme toteuttaneet yli 2000 tapahtumaa ja auttaneet asiakkaitamme onnistuneiden kohtaamisten avulla kasvattamaan liiketoimintaansa. Olemme tehneet liikevaihtoa yli 10 miljoonaa euroa ja tulosta yli puoli miljoonaa euroa. Veroja olemme kerryttäneet ties kuinka paljon. Olemme työllistäneet parikymmentä vakituiseen työsuhteeseen, osa on siirtynyt yrittäjiksi samalle alalle. Muutama tuottaja viihtyi meillä vuosia, osa oli vain hetken. Yli 1000 nuorta olemme palkanneet keikkatöihin. Kymmenet alihankkijat ovat saaneet kauttamme tilauksia. Olemme saaneet menestyvän yritystoiminnan myötä lainoja, joilla olemme kerryttäneet omaa varallisuutta. Olemme nostaneet usein itse pientä palkkaa pitääksemme firman kassan kunnossa ja parhaassa AAA-luokassa. Olemme olleet kahdesti ehdolla Evento Awards finaalissa Almamedian perhepäivällä sekä A-Lehtien Styleroom lanseerauksella. Besf of Helsinki kilpailussa olimme finaalissa Incentive kategoriassa mm. suositulla Pako-aktiviteetilla. Niitä olemme tehneet reippaasti yli 500 näinä vuosina Hotel Katajanokalla. Upeita vuosia, mutta aikansa kutakin.



Muutosten vuosi 2011

Palataan vuoteen 2011. Meneillään oli historiamme paras vuosi, jolloin liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 250 000 euroa. Loppuvuodesta hartaasti odotettu esikoisemme ilmoitti tulostaan ja olimme palkanneet äitini hoitamaan firmojemme hallintoa. Olin siihen asti tehnyt töitä kelloa katsomatta ja tulosta tuli. Yli puolet yrityksen liikevaihdosta tuli minun myyntityön tuloksena. Tottakai se näkyy toiminnassa jos myynnistä vastannut yrittäjä itse siirtyy myynnistä taustalle. Rakennutimme myös unelmiemme taloa, jonka parissa mieheni aika meni. Hän on ollut tärkeässä roolissa yrityksemme tuotannoissa ja minun tukena. Myynti ei kuitenkaan ole hänen juttunsa ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaa.

verkostomarkkinointi


Lapsi muutti oman fokuksen

Loppuraskaudesta jouduin sairaslomalle ja ensimmäistä kertaa yrittäjyyden aikana työasiat siirtyivät taka-alalle. Kun lapsi syntyi vuonna 2012 oma fokukseni siirtyi tapahtumien myynnistä lapseen ja oman arkeni uudelleen asemointiin. Toinen lapsemme syntyi 2015. Ilman äitiäni viimeiset 5 vuotta olisivat olleet minulle huomattavasti rankempia. Nyt minun ei tarvinnut huolehtia yritysten paperiasioista ollenkaan.

verkostomarkkinointi

Mitä sitä tekisi isona?

Vaikka olen koko ajan ollut yrittäjänä vastuussa kaikesta liiketoiminnastamme en ole lasten syntymän jälkeen ollut tapahtumien operatiivisessa toiminnassa aktiivisesti mukana. Tarjouksiin vastasi pääasiassa tuottajat. En ole suinkaan ollut kotiäitinä, vaan olen samalla tehnyt monia asioita luottamustehtävistä, sisustussuunnitteluun ja bloggaamiseen. Tulipa sitä perustettua Hippula lasten kirppis ja kaffelakin lapsen ollessa vuoden. Hullu päähänpisto, mutta ei kaduta.

Löysin unelmieni työn Zinzinosta

Lokakuussa 2014 löysin työn, joka on vienyt sydämeni. Aloitin itsenäisenä partnerina suoramyyntiyhtiö Zinzinossa ja toinen lapsemme ilmoitti tulostaan. Olen rakastunut suoramyyntiin ja verkostomarkkinointiin toimialana. Se ei ole pelkkä työ vaan lifestyle, joka mahdollistaa passiivisen tulon lisäksi henkilökohtaisen kasvun ja muiden auttamista yrittäjyyden polulle toteuttamaan unelmiaan ilman taloudellista riskiä. Ja sitä työtä voi tehdä vauva kainalossa. Itse teen sitä 15-20h viikossa. Koko perhe reissaa maailmalla meidän koulutuksilla ja palkintomatkoilla. Tässä kuvassa olemme Director Tripillä Punta Canassa. Tässä artikkeli reissustamme Punta Cana lasten kanssa. Pystyn matkoilla toteuttamaan myös toista työtäni eli sisällöntuottamista Lapsennimi.com mediaan.

verkostomarkkinointi

Verkostomarkkinointi on upea ala

Vuonna 2007 minusta tehtiin juttu Talouslehden liitteeseen otsikolla Verkostojen kuningatar. Tänä päivänä otsikko hymyilyttää. Se oli selvästi enne, sillä aion rakentaa ison liiketoiminnan verkostomarkkinoinnin parissa. Millä alalla on mahdollista rakentaa 3-5 vuodessa itselleen taloudellinen vapaus? Ei tule montaa alaa mieleen. Taloudellinen vapaus tarkoittaa tässä kohtaa noin 12 000 euron passiivista tuloa kuussa yrityksen liikevaihdon muodossa. Se on raha, jolla meidän perhe elää ihan kivasti. Hienoa tässä on se, ettei tulot suinkaan siihen jää. Tämä mahdollistaa esimerkiksi hyväntekeväisyyden, jota myös edustamani yhtiö Zinzino harjoittaa. Yritys kustantaa tällä hetkellä 300:lle lapselle koulutuksen Intiassa lukioon saakka ja määrä kasvaa koko ajan. Haluan itse auttaa tulevaisuudessa suomalaisia vähävaraisia perheitä kokemaan elämyksiä.

verkostomarkkinointi

Tapahtumamarkkinointi vaatii stressin sietoa

Joku saattaa ihmetellä eikö jopa miljoona liikevaihtoa tekevä tapahtumayritys tuottaisi vastaavaa tuloa perheellemme? Tuottaisi jos antaisin itse aikaani aamusta iltaan kyseiselle liiketoiminnalle. Haluan kuitenkin elää rennommin ilman stressiä. Tutkimusten mukaan tapahtumatuottajan työ on viiden stressaavimman kärjessä. En kokenut alaa stressaavaksi ennen lapsia. Ei haitannut vaikka lomilla piti koko ajan miettiä yrityksen asioita ja saada lisää kauppaa, koska kiinteät kulut olivat kohtuullisen korkeat. Lapset saatuani koen asiat toisin.

Iso vastuu, pieni kate

Tapahtumissa olet aina vastuussa isosta määrää alihankkijoita ja työntekijöitä. Ala on hyvin syklistä, eikä ennustettavuus ole kovin hyvää. Passiivista tuloa ei ole tarjolla. Suuri osa ajasta menee tarjouskilpailuihin vastaamisessa ja niiden pyörittäminen maksaa henkilöstökulujen muodossa. Olet jatkuvasti pankkina isoille yrityksille heidän sanelemien maksuehtojen takia. Meidän toimintakulttuuriin kuului maksaa alihankkijoiden kulut ajallaan, vaikka asiakas ei olisi maksanut meille. Katteet vastuuseen nähden ovat pienet. Harva tapahtumayritys toimii kovin kannattavasti. Nollan saa pyytämättäkin sanoo mieheni.

Tapahtumat ansaitsevat isommat budjetit

Suomessa tehdään hyvää työtä tapahtumien saralla, mutta budjetit ovat huomattavasti pienempiä verrattuna vaikkapa Ruotsiin. Toimin vuosia luottamustehtävissä mm. Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry:ssä ja olin perustajajäsen Sponsorointi ja Tapahtumamarkkinointi ry:ssä. Minulla on aika hyvä käsitys siitä missä ala makaa. Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista markkinointiviestinnän välineistä. Tavoitteet ovat usein epärealistista budjettiin nähden. Toivon sydämestäni isompia budjetteja tapahtumamarkkinointiin, jotta entiset kollegat voivat tuottaa aidosti tuloksellisia kohtaamisia asiakkailleen.

Eventgardenin tarina jatkuu

Vaikka liikevaihtomme tapahtumien osalta pienentyi viime vuosina tuli ilman mitään myyntityötä edelleen tarjouspyyntöjä viikoittain. Viime vuonnakin 1,5 miljoonan euron edestä. Jonkun pitäisi vaan kotiuttaa ne. Asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä tuotantoihin. Olenkin iloinen, että nyt näihin tarjouspyyntöihin vastaa Eventgardenin uusi omistaja Revoltti Experience. Sieltä löytyy motivoitunut ja intohimoisesti tapahtumiin suhtautuva omistajajoukko. Oma intohimoni alaan jäi aikoinaan synnytyssairaalaan ja pohdintaa jatkosta olen työstänyt pian viisi vuotta enemmän ja vähemmän alitajuisesti. Itseasiassa liiketoiminnan myynti oli loppupeleissä hetken mielijohde. Kun viimeinen vakituinen ulkopuolinen työntekijä irtisanoutui viime vuonna päätin etten enää palkkaa ketään, vaan toimin alihankkijaverkostojen avulla. Päätimme luopua 300m2 toimitilasta ja myimme / lahjoitimme vuosien varrella kertynyttä varastoa moneen paikkaan. Kysyin tammikuun lopussa Revoltin väeltä kiinnostusta ostaa pystypöytiä ja samalla heitin vitsinä, että olisi tossa myös yksi Eventgarden myynnissä. Vitsissä on aina puoli totuutta ja olen onnellinen, että Eventgardenin tarina jatkuu pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme käsissä.

Jos kiinnostuit suoramyynnistä ja verkostomarkkinoinnista mahdollisuutena tehdä lisätuloja tai jopa uran löytyy blogistani paljon artikkeleita aiheesta. Ota rohkeasti yhteyttä jos haluat kuulla lisää.

Lue Zinzinon tarina tästä

Tutustu Zinzinon tuotteisiin ja lue Balance Oil kokemuksia

Tästä voit lukea muiden Zinzinon partnerien kokemuksia liiketoiminnasta

Tässä kollegani Olli Salmisen blogi Zinzino - työttömyyttä karkuun

verkostomarkkinointi

verkostomarkkinointi

Ei kommentteja