Matkailu

Matkailu
MATKAILU

PERHE

PERHE
PERHE

YRITTÄJYYS

YRITTÄJYYS
YRITTÄJYYS

Mastermind Event ja verkostomarkkinoinnin evoluutio


Vietimme perheeni kanssa melkein koko marraskuun Floridassa ja Karibian risteilyllä. Se oli mahdollista koska olen löytänyt upean toimialan, verkostomarkkinoinnin. Osa haluaa kutsua sitä mielummin suoramyynniksi, koska joidenkin mielessä verkostomarkkinoinnilla on negatiivinen kaiku. Minä puhun verkostomarkkinoinnista, koska haluan kertoa miten upea toimiala se on. Kun skeptikoilta kysyy miksi heistä on parempi ostaa kasvottomilta ketjuilta tai jättiyrityksiltä pienyrittäjien sijaan alkaa kellot soimaan. Soitteleeko vaikkapa apteekin työntekijät perään ja kysyy miten vitamiinit ovat toimineet ja miten voit? Käyttävätkö he itse kaikkia tuotteita, joita myyvät? Vastaus on ei. Verkostomarkkinointiyritysten jälleenmyyjät sen sijaan yleensä välittävät asiakkaistaan ja käyttävät itse tuotteita. Heitä todella kiinnostaa onko asiakas tyytyväinen. Ala ei kasvaisi jatkuvasti myös taantumassa ellei olisi tyytyväisiä asiakkaita ja jälleenmyyjiä. Alamme on isompi, kuin musiikki- tai elokuvateollisuus. Kyse ei ole jostain "jutusta" johon liitytään, vaan vakavasti otettavasta liiketoiminnasta, jonka parissa työskentelee 100 miljoonaa ihmistä.


Verkostomarkkinointi tarjoaa mahdollisuuden olla onnellinen

Olen toiminut yrittäjänä pian 15 vuotta. Menestynyt hyvin ja tehnyt kohtuullista tulosta. Ainoa ongelma on ollut, että olen jatkuvasti stressannut. Stressannut siksi, että en ole pystynyt ennustamaan tulevaisuutta. Jokainen tilaus on ollut projekti. Nyt tiedän, että tuhannet ihmiset tilaavat kuukausittain edustamaani tuotetta ja asiakaskunta kasvaa viikottain. Se antaa mielenrauhaa. Rahan tulo ei ole pelkästään kiinni työajastani. Se on tämän toimialan kauneus. Ei tämä ole helppoa, mutta taatusti kaiken vaivan arvoista. Olen aiemminkin kirjoittanut mitä kaikkea tämä toimiala on tarjonnut ja nostan henkilökohtaisen kasvun erittäin korkeaan arvoon. Parempaa yrittäjyyskoulua ja johtajakoulua ei ole olemassa minimaalisella riskillä. Ainoa mitä käytännössä olen riskeerannut on oma aikani. Kuka tahansa kiireinenkin ihminen löytää kalenteristaan 10-15h viikossa aikaa rakentaakseen tätä liiketoimintaa. Minä ja moni tiimissäni olemme siitä eläviä esimerkkejä. Eräs tiimiläiseni iloitsi, että harvassa hommassa tienaa pienen lapsen ollessa kotona yli 5000€ kuussa tuolla työmäärällä. Tässä liiketoiminnassa se on mahdollista jos teet työtä johdonmukaisesti 2-3 vuotta viikottain. Mikä mahdollisuus tämä onkaan kaikille, myös pienten lasten vanhemmille?

Zinzinon perustajat Hilde ja Örjan Seale tiimini kanssa

Ala sopii myös pienten lasten vanhemmille

Entinen lastentarhanopettaja Sarah Robbins kertoi Mastermind Eventillä, että hänen siskonsa aloitti hänen tiimissään saatuaan pienen lapsen. Sitä ennen Sarah ja hänen äitinsä olivat rakentaneet 10 vuodessa miljoonatulot itselleen. Sisko ymmärsi tämän liiketoiminnan olevan tapa päästä pois oravanpyörästä ja tehdä menestyvää liiketoimintaa kotoa käsin juuri silloin, kun hän itse haluaa. Saman näin itse kaksi vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut tarttuessani tähän mahdollisuuteen. Ei tässä kaikki menesty kuten ei missään muussakaan asiassa. Mutta kaikilla on samat lähtökohdat, koulutussysteemi ja mahdollisuus menestyä. Kaikki on kiinni omasta asenteesta ja siihen vaikuttaa vain henkilökohtainen kasvu. Ja se oletko koulutettavissa.

Kolme pienten lasten äitiä. Oikealla Sarah Robbins ja vasemmalla Suvi Jurvelius.

Vakaa liiketoiminta perustuu asiakkaisiin

Verkostomarkkinoinnin negatiivinen maine perustuu alan toimintamalleihin 90-luvulla. Homma perustui pelkkään rekrytointiin ja oikeita asiakkaita ei ollut. Edelleenkään kaikissa yrityksissä ei eritellä asiakkaita jälleenmyyjistä. Se on ongelma, sillä EU on linjannut, että vähintään 50% liikevaihdosta on tultava organisaation ulkopuolisista asiakkaista, jotta kyseessä on laillinen verkostomarkkinointi. Edustamani Nasdaq Firsth North listattu yritys Zinzino on vuodesta 2005 alkaen rakentanut liiketoimintaansa asiakkaiden ympärille. Viranomaiset Suomessa ovat todenneet, että meillä 85% liikevaihdosta tulee asiakkaista ja tulevaisuudessa luku on reippaasti yli 90%. Yhtiön perustaja Ørjan Seale sanoi tavoitteen olevan 99%. Hän ravisteli toimialaa puheellaan Mastermind Eventillä. Asiakashankintaa korostivat monet puhujat Art Jonakista Randy Gageen. Heillä on pitkä ura alalla ja he painottivat muutoksen olevan nyt käsillä. Onkin hieno edustaa edelläkävijäyritystä.



Randy Gage on yksi suosikkipuhujistani ja alan superstaroista.

Miten alan mainetta parannetaan?

Näin eilen Facebookissa erään toisen verkostoyrityksen edustajan statuspäivityksen, jossa hän kehui tuotekokemuksiaan. Hän kehotti ostamaan tuotetta ja lopussa sanoi ettei kyse ole verkostomarkkinoinnista. Kysyin miksi hän näin sanoo koska onhan kyseessä verkostomarkkinointi. Sanoin, että kyseessä on maailman paras liiketoimintamalli. Hän vastasi "Se on ihan totta. Olen ihan samaa mieltä, että verkostomarkkinointi on todella loistava malli, mutta jostain syystä tuntuu, että ihmisillä on vielä ihan hirveästi pelkoja ja nousee niskavillat pystyyn, jos on vähänkään verkostomarkkinointityyppistä.... Millaisiakohan asioita pitäisi tapahtua, jotta ihmiset alkaisivat oivaltaa ja pohtia verkostomarkkinointia toisesta näkökulmasta?

Vastasin "Pitää tapahtua sellaista että me alan edustajat teemme sitä ylpeydellä ja eettisesti. Itse olen kohdannut erittäin paljon ihmisiä, joiden käsitys alasta on muuttunut kun kertoo mistä on kyse. Asenteet muuttuu, kun homma on asiakaspainotteista rekrytoinnin sijaan. Pitää puhua totta. Totuus riittää". 




Upea Event hotelli Gaylord Palms Resort




Lue myös Verkostomarkkinoinnin kuningattaret ja Zinzinon liiketoiminta

Ei kommentteja