Matkailu

Matkailu
MATKAILU

PERHE

PERHE
PERHE

YRITTÄJYYS

YRITTÄJYYS
YRITTÄJYYS

Tehokkaasti tuotteistettu perhe ja blogiyhteistyömalleja


Kun maanantaina avasin meilin odotti siellä Talouselämän toimittajan Elina Lappalaisen viesti. Hän aikoo kirjoittaa kriittiseen sävyyn aiheesta lapset somessa ja äitiyden tuotteistaminen. Kolumnin mukaan olen tehokkaasti kaupallistanut perhe-elämän. Hieman nauratti ja jutun kriittisestä sävystä huolimatta otin asian kunniana, että kymmenien tuhansien perheblogien joukosta juuri minut oli otettu yhdeksi esimerkiksi. Olen aina ollut persoona, joka herättää tunteita. Ilmeisesti pieni blogini on myös sen verran kiinnostava, että yksi johtavista talouslehdistä haluaa sitä mainostaa.

Kaikki tämän kuvan vaatteet ostettu itse,
vaikka brändin mainitsinkin Instassa.
Toimittajaa kiinnosti kovasti miksi Instagramkuvissa ei ole selvästi merkitty esimerkiksi onko lasten vaatteet saatu ilmaiseksi. Instagram on kanava tähän blogiini, josta selviää onko kyse yhteistyöstä. Instagramin osalta ei ole olemassa selkeitä säännöksiä, toisin kuin blogin osalta. Jokaisessa yhteistyöpostauksessa lukee avainsanoissa Blogiyhteistyö. Postaus tosin saattaa sisältää samalla ihan normaalia arkeamme ja itse ostettuja matkoja, vaikka siellä olisikin yksi vaatekappale saatu yritykseltä. Olisi aika naurettavaa jos Instakuviin rupeaisi laittamaan liudan hashtageja tyyliin #housutsaatusynttärilahjaksi #paitaostettukirpparilta #piposaatuyritykseltä tai muuta vastaavaa. Miksi lukijoita ylipäänsä kiinnostaa mitä joku bloggaaja on saanut? Jokaisella on mahdollisuus avata blogi ja kaupallistaa se. Minua ei ainakaan ole koskaan kiinnostanut kyseinen asia. Se on jokaisen bloggaajan oma asia.

Bloggaajat promottavat paljon myös tuotteita ja palveluita, joita eivät ole saaneet ja kyseinen yritys ei edes tiedä saavansa mainosta blogissa tai Instassa. Se on silloin ansaittua mediaa. Blogihan on media, joka sisältää usein ansaittua ja ostettua mediaa. Avaan tähän muutamia tapoja, joilla itse teen blogiyhteistyötä.

1. Maksettu kampanja
Laskutan sovitun summan + alv 24% ja teen kamppispostauksen sovituin reunaehdoin.
Teen kamppiksia vain asioista, jotka koen oikeasti hyviksi. Olen kieltäytynyt useammasta rahallisesta kampanjasta, koska en ole kokenut tuotetta tai palvelua omakseni.

2. Tuotteen tai palvelun testaus
Testaan tuotetta tai palvelua ja teen siitä postauksen haluamallani tavalla.

3. Yllätyksenä ja pyytämättä saadut tuotteet
Kirjoitan jos koen tuotteen hyvänä ja se sopii johonkin postauksen teemaan.

Bloggaajia lähestytään usein erilaisilla tapahtumakutsuilla ja tuotenäytteillä. Ne eivät velvoita postaukseen ja monista tuotteista ei tule koskaan kirjoitettua mitään. Kutsujina toimii suoraan brändien edustajat, tapahtuma-, viestintä- ja pr-toimistot sekä mediatoimistot. Bloggaajat ovat nykypäivän toimittajia sillä erotuksella, että heillä on oma media. Onko aikoinaan ketään kiinnostanut mitä tuotteita ja palveluita toimittajat testaavat tai minkälaisia lehdistömatkoja heille järjestetään? Miksi bloggajien osalta asia niin kovasti kiinnostaa?

Itse maksetulla matkalla Ibizalla, josta teen videon ja useamman blogin.

Verotuksellisesti on verottaja ohjeistanut, että jos tuotteella on merkittävä jälleenmyyntiarvo tulee se ilmoittaa. Onko käytetyllä aurinkorasvapurkilla merkittävä jälleenmyyntiarvo? Tai kurakeleissä kolutulla vaatekappaleella? Tuskinpa. Jos verottaja ei anna selvää euromääräistä rajaa on merkittävä jälleenmyyntiarvo jokaisen itsensä määriteltävissä.

Lasten käyttämistä esimerkiksi vaatemalleina kommentoin siten, että oma kokemukseni lapsimallina on ollut ihan huikean hauskaa. Olen oppinut verkostoitumaan jo pienenä ja nauttinut kokemuksesta. Okei minä sain aikoinaan puhdasta rahaa palkkioksi ja sillä esimerkiksi maksoin itse 9-vuotiaana Rhodoksen matkani sukulaisten kanssa. Kuviani oli lehdissä ja telkussa. Nykypäivänä kanava on some. En näe asiassa mitään negatiivista, kunhan ei jaa lapsistaan alastonkuvia tai epätahdikkaita juttuja. Toimittajan mielestä olen tehokkaasti kaupallistanut perhe-elämän, mutta kuulkaa. Tämä on vain pintaraapaisu meidän elämään :)

Tervetuloa siis seurailemaan menoa myös jutussa mainitulle Youtubekanavalleni :)

Terkuin markkinointiviestintää rakastava mutsi!

p.s Brändien edustajat. Rakastamme matkailua, joten ota yhteyttä jos haluat näkyä reissuillamme :)

3 kommenttia

  1. Kiinnostava postaus. On tosiaan jännää, että toimittajien tuotenäytteistä ja ilmaismatkoista toimittajat eivät ole kiinnostuneita mutta blogien kohdalla ne jaksavat aina kiinnostaa... Ja toimittajien sentään pitäisi toimia journalistin ohjeiden mukaan kun taas blogien kuuluukin olla subjektiivista tajunnanvirtaa. Sanoisin että kateus se on joka jyllää ;) Perinteisen median toimittajan etuoikeutettu asema kun on muuttunut lopullisesti nyt, kun kenellä tahansa voi olla oma media.

    VastaaPoista
  2. Hyvä postaus! Samaa miltä.

    Mä merkkaan #sponssi häsärillä jos kyse sisältöyhteistyöstä (eli raha liikkuu tai on sovittu joku muu vastike kuten kalliimmanpuoleinen hammashuolto tms.). Jos saan vaikka ilmaisen hatun jostain - blogin kautta tai liikkeisiimme tuotteitaan kauppaavilta suunnittelijoilta) - ja se näkyy kuvissa, en ala eritellä. Jos kyseessä tuote-esittely, sitten yleensä kerron. Koska usein olen itse pyytänyt tuotteita testaukseen ja silloin tekee mieli myös perustella lukijoille miksi tulee juttu raskausvsellustakista ja mistä niitä saa.

    Sattunanvaraisia kuvissa näkyviä asioita en ala avaamaan. Harvemmin lehtihaastatteluissa näkyvät haastateltavatkaan erittelevät millä diileillä päällä olevat vaatteet on hankittu / ostettu / saatu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika pitkälle sama logiikka mullakin. #uusipostausblogissa häsä johtaa tiedon lähteille. Osa vaatteista on monissa kuvissa myöhemminkin ja tosiaan sekaisin itse hankittujen kanssa. Tällöin erittely on turhaa. Siitähän saisi väärän kuvan, että kaikki on sponssia jos laittaisi #sponssi häsän.

      Poista