Matkailu

Matkailu
MATKAILU

PERHE

PERHE
PERHE

YRITTÄJYYS

YRITTÄJYYS
YRITTÄJYYS

Lantionpohjalihakset kuntoon


Meillä on Blogirinki Median ja Lights by TENAN kanssa kampanja, joka koskettaa jokaista naista. Useimpia raskauden tai synnytyksen jälkeen sekä ikääntyessä. Uskallan väittää, että aika monella on lirahtanut housuun synnytyksen jälkeen ja sitä on saattanut etsiä ohjeita lantionpohjalihasten harjoittamiseen. Raskaus rasittaa naisen kehoa ja ainakin itse huomaan toisen raskauden yhteydessä fysiikan olevan monelta osin heikompi, kuin esikoista odottaessa.

Pyrimme lisäämään tällä kampanjalla tietoisuutta lantionpohjalihasten harjoittamisen tärkeydestä. Sen lisäksi, että lantiopohjan harjoittaminen auttaa ehkäisemään virtsankarkailua, harjoittelusta on mukavia sivuvaikutuksia, kuten litteämpi vatsa ja vähemmät selkäkivut. TENA on koostanut jumppaohjeet sivuilleen videoiden kera, joten tieto on nyt helposti saatavilla.

Kehon fyysiset ja hormonaaliset muutokset raskauden ja synnytyksen yhteydessä lisäävät virtsankarkailun riskiä. Kuten olet ehkä jo huomannut, karkailua voi ilmetä helposti erityisesti aivastaessa, yskiessä, nauraessa tai kuntoillessa.

Virtsarakko joutuu rasituksen alaiseksi raskauden yhteydessä. Kohtu painaa sitä, eikä rakkoon jää yksinkertaisesti yhtä paljon tilaa virtsalle. Keho tuottaa lisäksi progesteronia, joka on lihaksia rentouttava hormoni. Myös se tekee lantionpohjalihaksista hieman heikommat. Lantionpohjalihasten on siten vaikeampi pysäyttää virtsaa, jolloin on varsin tavallista, että muutama tippa pääsee karkaamaan, kun et ole valmiina.

Ei siis ole kovinkaan yllättävää, että virtsankarkailu on tavallista raskauden aikana.
Ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen on myös tavallista juosta vessassa useammin kuin tavallisesti. Kehon on päästävä eroon raskauden aikana kerääntyneestä ylimääräisestä nesteestä. Lantionpohjalihakset ovat joutuneet venymään ja on aivan luonnollista, että kestää aikansa saada ne samaan kuntoon kuin ennen raskautta.

Se voi ehkä tuntua ikävältä ja jopa hävettävältä, mutta asiasta on hyvä puhua kun käyt neuvolassa synnytyksen jälkitarkastuksessa. Tämä on nimittäin asia, jonka ei tarvitse vaikuttaa elämääsi. Kun käytät sopivaa suojaa, voit tuntea olevasi valmistautunut odottamattomiin yllätyksiin. Voit myös tehdä lantionpohjaa vahvistavia harjoituksia Karinin ohjeilla, jolloin saat lihakset taas hallintaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. 

Lantionpohjajumppaohjeet






Yhteistyössä Blogirinki ja Tena
KESÄN KUUMIN BLOGI KILPAILU
Blogirinki Medialla on meneillään kesän kuumin blogi äänestys. Käythän antamassa äänesi Äiti Yrittää blogille! Voit voittaa Arabian kattauksen.


2 kommenttia

  1. Kiva blogi! :) liityin lukijaksi. Jos kiinnostaa lukea meidän perhe-elämästä (tyttö 6/2014 ja toista lasta odotetaan syntyväksi syyskuussa) niin blogini löytyy
    <a href="http://blogit.kaksplus.fi/blogi/arjenmiljonaari/>täältä</a> :)

    VastaaPoista